Tips og råd

Mange (ellers vellykkede) selskaper har laget hjemmesider som ikke er spesielt gode - de er rett og slett dårlig designet; lite tiltalende grafisk layout, vanskelig navigering, og utdatert innhold som ikke svarer på det som brukerne av nettstedet er ute etter. 

Her er noen tips til hvordan du kan lage en vellykket hjemmeside:

Invester tid i hjemmesiden din 

Å lage en god hjemmeside tar tid. God planlegging og gjennomføring av hjemmeside-prosjektet er viktig, men det viktigste er at noen i din organisasjon har tid og ressurser til å skrive gode tekster og holde hjemmesiden oppdatert. Det finnes altfor mange utdaterte hjemmesider der ute! 

Innhold, innhold, innhold

Du må laget et innhold på hjemmesiden som treffer målgruppen din. Husk at dette ofte ikke er det samme innholdet som det DU synes er bra. Fellen mange går i er at de legger ut for mye innhold. Dette skyldes at du som eier av hjemmesiden vet mest og føler at alt er viktig å formidle. Forsøk å se hjemmesiden fra en brukers synsvinkel, skriv om brukerens behov, bekymringer og hvordan du kan løse disse. Glem de fine målsettingene til firmaet ditt - brukerne ønsker å vite hva du kan gjøre for dem! 

Hjemmesiden din må formidle hvem du er, hva du driver med, hvilke produkter eller tjenester du tilbyr og hva som skiller deg fra konkurrentene. En bruker av nettstedet skal kunne forstå dette med en gang!

Hva skal til for å få kundene dine til å komme tilbake til hjemmesiden din? Lag hjemmesiden med tanke på dette.

Og sist, men ikke minst - du må skrive et godt innhold for at din hjemmeside skal komme høyt opp på søkemotorer. Glem det mange kaller søkemotoroptimalisering, det er det gode innholdet som teller. 
 
 

Brukervennlighet

Hjemmesider må være brukervennlige - det vil si at dine ulike brukergrupper må kunne finne det de leter etter innen rimelig tid. Ved siden av godt innhold, så omfatter brukervennlighet blant annet en god navigasjonsløsning (typisk en toppmeny og en sidemeny som viser strukturen på innholdet), tekststørrelse, god avstand mellom avsnitt, en god søkefunksjon på siden, at siden laster inn raskt, og tydelige knapper/veier inn til de viktigste delene av nettsiden.

Kontaktinformasjon

Gi kundene dine gode muligheter til å komme i kontakt med deg. Dette kan inkludere oversikt over ansatte med e-post og telefonnummer, kontaktskjema og påmelding til nyhetsbrev. 

Bruk sosiale media på hjemmesiden

Avhengig av hva din bedrift driver med så kan det være en god idè å koble sammen sidens Facebookside eller Twitter-konto med hjemmesiden. Dette kan skape trafikk til nettstedet ditt og gi deg flere kunder. Et eksempel er "dele-knapper" på hjemmesiden slik at brukerne kan dele innholdet fra ditt nettsted på Facebook eller Twitter. 

Lag hjemmesiden for både pc, nettbrett og mobiltelefoner

Det er ikke lenger gitt at dine kunder besøker hjemmesiden din fra en pc. Mobiltelefoner og nettbrett tart mer og mer over som primærkanal for netsurfing. Skjermene på disse enhetene er mindre enn på pc-er, og hjemmesider må ta hensyn til dette. Tradisjonelt så ble hjemmesider laget med fast bredde, tilpasset pc. Nå lages hjemmesidene "responsive" - det vil si at de tilpasser seg skjermbredden automatisk. 

Les mer om å lage mobilvennlige hjemmesider her